021-36880325,0321-2560445

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

ask@almuftionline.com
AlmuftiName
فَسْئَلُوْٓا اَہْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ
ALmufti12
فوت شدہ بیٹی کا والدین کی میراث میں حصہ کاحکم
71145میراث کے مسائلمیراث کے متفرق مسائل

سوال

Question: Dear Sir, My mother death happened two months before my grandfather (نانا). Now my Mama@ company refusing my mother's shares in my grandfather's (نانا) remaining land. They saying it's based on Islam. 

Also, Before my grandfather (نانا) & mother death, My grandfather (نانا) announced some small land part (without measurement  you can say as gift but without any written) to my mother but due to family closeness we never ask for that land too however everyone is witnessed of that announcement & that land was  still of no use till their death. Now my Mama@ company even refusing for that land too. 

I'm also to add here that Sister of my father   (پھوپھی) is wife of my Mama (ماما) and my Grandfather (دادا) given two times land to her too (one time as gift for home building back in 2000, when my Grandfather (دادا) was alive and later on in 2020 in some undivided land of my grandfather (دادا) when even our uncles, father and grandfather all died).

I have a deep concern that we had given shares in land to Sister of our father two times as per above details and my Mother share not giving us with above reasons (your Mather diet before grandfather نانا death). If this is the case then we still can hold my Father Sister's land (who is also died now a month ago) but want justice for everyone.

What should we do? Lawyers also calling us to knock Court door. 

Thanks you Engr. Irshad Khan, Peshawar.

اَلجَوَابْ بِاسْمِ مُلْہِمِ الصَّوَابْ

In the light of Sharia, the inheritance and property of the parents is divided among the heirs who are alive at that time, and the heir who dies during the life of the parents does not have the right of inheritance according to the Sharia.

Therefore, in the case mentioned above, since the daughter (your mother) has died in the life of her father, she will be deprived of her father’s inheritance and the children of the deceased will also be deprived. Even in court, it is not valid for them to claim according to the Sharia.

If your grandfather (نانا) only announced but possession or ownership was not given to your mother then according to sharia this is not valid. The land will be inherited among the living heirs.

The land that has been given as an inheritance in 2020 is her right of inheritance which is prescribed by the Sharia, and the building that your grandfather gave to your paternal (پھوپھی) as gift also her right if the possession and ownership was given to your paternal by your grandfather. It is not permissible for you to confiscate it, otherwise it will be included in the inheritance and divided among the living heirs.

حوالہ جات
الفتاوى الهندية (4/ 374)
 ومنها أن يكون الموهوب مقبوضا حتى لا يثبت الملك للموهوب له قبل القبض وأن يكون الموهوب مقسوما إذا كان مما يحتمل القسمة وأن يكون الموهوب متميزا عن غير الموهوب ولا يكون متصلا ولا مشغولا بغير الموهوب حتى لو وهب أرضا فيها زرع للواهب دون الزرع لا تجوز، وكذا لو وهب دارا أو ظرفا فيها متاع للواهب، كذا في النهاية.
تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (5/ 91)
وشرطها أن يكون الواهب عاقلا بالغا حرا والموهوب له مميزا والموهوب مقبوضا۔ (قوله وشرطها) قال الأتقاني وأما شرط جوازها فالقبض حتى لا يثبت الملك للموهوب له عندنا قبل القبض،وكونها غير مشاع إذا كانت مما يحتمل القسمة۔
شرح المجلۃ  لسلیم رستم الباز ۱(/۴۶۲ رقم المادۃ۸۳۷)تنعقد الھبۃ بالایجاب والقبول، وتتم بالقبض الکامل، لانھا من التبرعات،والتبرع لایتم الا بالقبض ،ويسقط حق الواهب في الرجوع إذا قبضه) كبدل الخلع ۔
تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (6/ 242)
(ولا يرث مع ذي سهم وعصبة سوى أحد الزوجين لعدم الرد عليهما) أي لا يرث ذوو الأرحام مع وجود ذي فرض أو عصبة إلا إذا كان صاحب الفرض أحد الزوجين فيرثون معه لعدم الرد عليه لأن العصبة أولى منه.وكذا الرد على ذوي السهام أولى من ذوي الأرحام لأنهم أقرب إلا الزوجين فإنهما لا قرابة لهما مع الميت۔
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 791)
باب توريث ذوي الأرحام (هو كل قريب ليس بذي سهم ولا عصبة) فهو قسم ثالث حينئذ (ولا يرث مع ذي سهم ولا عصبة سوى الزوجين) لعدم الرد عليهما(ويحجب أقربهم الأبعد) كترتيب العصبات فهم أربعة أصناف جزء الميت، ثم أصله ثم جزء أبويه ثم جزء جديه أو جدتيه (و) حينئذ (يقدم) جزء الميت وهم (أولاد البنات وأولاد بنات الابن)۔
القرآن الکریم[النساء: 11]
{ يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ } ۔السنن الكبرى للبيهقي (6/ 349)
عن جابر قال: " عادني رسول الله صلى الله عليه وسلم وأبو بكر رضي الله عنه في بني سلمة، فوجدني لا أعقل، فدعا بماء فتوضأ فرش علي منه، فأفقت فقلت: كيف أصنع في مالي يا رسول الله؟ فنزلت في {يوصيكم الله في أولادكم للذكر مثل حظ الأنثيين} [النساء: 11] " أخرجاه في الصحيح من حديث ابن جريج۔                                                                                                                             

 وقاراحمد

 دارالافتاء جامعۃ الرشیدکراچی

‏۱۸جمادی الاول۱۴۴۲           

واللہ سبحانہ وتعالی اعلم

مجیب

وقاراحمد بن اجبر خان

مفتیان

آفتاب احمد صاحب / سیّد عابد شاہ صاحب