021-36880325,0321-2560445

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

ask@almuftionline.com
AlmuftiName
فَسْئَلُوْٓا اَہْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ
ALmufti12
Sharia status of adopted child{گو د لیے ہوئے بچے کا شرعی حکم}
72628نکاح کا بیاننسب کے ثبوت کا بیان

سوال

Question: I Javed Rana presenting my case of inheritance (میراث). My grandfather had a villa in Lahore which is now transferred to all his children 5 sons and 2 daughters. Well this generation is not alive and ultimately the property is transferred to their children (our generation). My concern is my uncle (chacha) had adopted a child legally and in documents she is considered to be a part of family.is it allowed according to sharia?

 

اَلجَوَابْ بِاسْمِ مُلْہِمِ الصَّوَابْ

The first thing is that it is a great sin to attribute an adopted child to anyone other than the real father. This is impermissible according to Qur'an & Sunnah. There is an intense promise in the Qur'an and Hadith on this. This is a clear lie and misrepresentation, it must be avoided.

The name of the real father must be written in the birth certificate & B form of the adopted child.

In the case in question, if your uncle has written his name in the birth certificate & B form of the child as a father, then repentance and forgiveness is also necessary, and it is necessary to go to the relevant offices (NADRA) and try his best to correct it.

حوالہ جات
"الجامع لأحكام القرآن للقرطبي" 14 /  120:
 السادسة روى الصحيح عن سعد بن أبي وقاص وأبي بكرة كلاهما قال : سمعته أذناي ووعاه قلبي محمدا صلى الله عليه وسلم يقول : من ادعى إلى غير أبيه وهو يعلم أنه غير أبيه فالجنة عليه حرام ) وفي حديث أبي ذر أنه سمع النبي صلى الله عليه وسلم يقول : ليس من رجل ادعى لغير أبيه وهو يعلمه إلا كفر۔
"تفسير ابن كثير " 6 /  376 :
وقوله: { وما جعل أدعياءكم أبناءكم } : هذا هو المقصود بالنفي؛ فإنها نزلت في شأن زيد بن حارثة مولى النبي صلى الله عليه وسلم، كان النبي صلى الله عليه وسلم قد تبناه قبل النبوة، وكان يقال له: "زيد بن محمد" فأراد الله تعالى أن يقطع هذا الإلحاق وهذه النسبة بقوله: { وما جعل أدعياءكم أبناءكم } كما قال في أثناء السورة: { ما كان محمد أبا أحد من رجالكم ولكن رسول الله وخاتم النبيين وكان الله بكل شيء عليما } [الأحزاب:40] وقال هاهنا: { ذلكم قولكم بأفواهكم } يعني: تبنيكم لهم قول لا يقتضي أن يكون ابنا حقيقيا، فإنه مخلوق من صلب رجل آخر، فما يمكن أن يكون له أبوان، كما لا يمكن أن يكون للبشر الواحد قلبان۔
"بدائع الصنائع" 9 /  151:
 وقد منع الشرع من ذلك قال الله تعالى {وما جعل أدعياءكم أبناءكم} وقال سبحانه وتعالى {ادعوهم لآبائهم هو أقسط عند الله فإن لم تعلموا آباءهم فإخوانكم في الدين ومواليكم} وروي أنهم كانوا يسمون زيد بن حارثة زيد بن محمد فنزل قوله تعالى {ما كان محمد أبا أحد من رجالكم ولكن رسول الله وخاتم النبيين} فكفوا عن ذلك۔

محمدبن عبدالرحیم

دارالافتاءجامعۃالرشیدکراچی

07/شعبان 1442 ھج

واللہ سبحانہ وتعالی اعلم

مجیب

محمّد بن حضرت استاذ صاحب

مفتیان

آفتاب احمد صاحب / سیّد عابد شاہ صاحب