021-36880325,0321-2560445

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

ask@almuftionline.com
AlmuftiName
فَسْئَلُوْٓا اَہْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ
ALmufti12
سافٹ ویئر،ڈویلپمنٹ،
78222اجارہ یعنی کرایہ داری اور ملازمت کے احکام و مسائلملازمت کے احکام

سوال

Assalam-o-Alaikum,
I am Daniyal Mujtaba and I work as a software engineer for a financial tech company and my main project, i am working on is used national savings Pakistan. I was unsure about if work is considered halal or not. National Savings is an investment institute and they have sharia compliant and non-sharia compliant products. My work includes creating software where they can manage their investments data and my salary is paid by my money but most of our earning comes from creating national savings product softwares. Please let me know if my income is halal or haram.

اَلجَوَابْ بِاسْمِ مُلْہِمِ الصَّوَابْ

If a Software Company develops softwares for both Permissible and non-permissible operations then it is permissible to work in such a company, but it is not permissible to develop software for non Shariah compliant operations, so it should be completely avoided, however if it is necessary to provide services in the software developed for non Shariah compliant operations, then in such case it will be necessary to repent and give charity to the extent of this work.
Therefore, you should try to not provide your services in the development of any software that is used in non Shariah compliant activities, but if you are forced to provide services in the development of such a software, then give charity from your salary to the extent of this work and repent.
حوالہ جات
قال الشیخ المفتی محمد تقی العثمانی حفظہ اللہ :وقد اشتھر علی الألسُن أن  حکم التعامل مع من کان مالُہ مخلوطا بالحلال والحرام أنہ اؔن کان الحلال فیھا أکثر،جاز التعامل معہ بقبول ھدیتہ وتعاقد البیع والشراء معہ،وبذٰلک صدرت بعض الفتاوی،ولکن مایتحقق بعد سبر کلام الفقہاء الحنفیۃ فی ھذا الموضوع أن اعتبار الغلبۃ انما ھو فیما اذا کان الحلال متمیزا عن الحرام عند صاحبہ،ولا یعلم المتعامل معہ أن مایعطیہ من الحلال أو من الحرام ،فحینئذ تعتبر الغلبۃ،بمعنی انہ ان کان اکثر مالہ حلالا،یفرض أن مایعطیہ من الحلال،والعکس بالعکس،کما قدمنا نصوصہ فی الصورۃ الاولی.
أما اذا کان مخلوطا بالحرام دون تمییز أحدھما بالآخر،فانہ لا عبرۃ بالغلبۃ فی ھذہ الحالۃ فی مذھب الحنفیۃ، بل یحل الانتفاع من المخلوط بقدر الحلال، سواء اکان الحلال قلیلا ام کثیرا.
                  (فقہ البیوع:۲/۱۰۳۱)
والملک الخبیث ،سبیلہ التصدق بہ…
                                                                        (الاختیار لتعلیل المختار:۳/۶۱)
قال الشیخ المفتی محمد تقی العثمانی حفظہ اللہ :
وکذٰلک الحکم فی برمجۃ الحاسب الآلی (الکمبیوتر)لبنک ربوی، فان قصد  بذٰلک الاعانۃ، او کان البرنامج مشتملا علی مالا یصلح الا فی الاعمال الربویۃ،أو الأعمال المحرمۃ الأخری،فان العقد حرام باطل.أما اذا لم یقصد الاعانۃ ،ولیس فی البرنامج  ما یتمحض للأعمال المحرمۃ ،صح العقد وکرہ تنزیھا.
(فقہ البیوع:۱/۱۹۴)

محمد حمزہ سلیمان

دارالافتا ء،جامعۃالرشید ،کراچی

21/ربیع الثانی1444ھ

واللہ سبحانہ وتعالی اعلم

مجیب

محمد حمزہ سلیمان بن محمد سلیمان

مفتیان

سیّد عابد شاہ صاحب / محمد حسین خلیل خیل صاحب