021-36880325,0321-2560445

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

ask@almuftionline.com
AlmuftiName
فَسْئَلُوْٓا اَہْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ
ALmufti12
سال کا اکثر حصہ جیل کے مستعمل پانی سے زمین سیراب کرنے کی صورت میں عشر کا حکم
70635زکوة کابیانعشر اور خراج کے احکام

سوال

مفتی صاحب! ہماری ایک زمین ہے جسے ہم ٹیوب ویل کے ذریعے  بھی سیراب کرتے ہیں اور زمین کے پڑوس میں جیل ہے اس جیل سے نکلتا ہوا پانی جو کہ قیدیوں کا مستعمل پانی ہوتا ہے اس سے بھی سیراب کرتے ہیں ۔ پوچھنا یہ تھا کہ اس میں دسواں حصہ نکالنا ہوگا یا بیسواں ؟ اور اس جیل سے جو پانی نکلتا ہے وہ بھی بورنگ کا پانی ہے ،یعنی مؤنۃ خرچے سے نکلتا ہے ، تو کیا اس خرچے کا اعتبار ہوگا؟برائے مہربانی باحوالہ جواب دیجیے۔

                         تنقیح:سائل نے معلوم کرنے پر بتایا کہ ہمیں جیل کے پانی پر کچھ بھی خرچ یا مشقت نہیں اٹھانا پڑتی بلکہ جیل کا پانی براہ راست ہماری زمین ہی میں آتا ہے ۔نیز سال میں زمین کو لگائے جانے والے پانی کا غالب حصہ یہی جیل کا پانی ہوتا ہے۔

اَلجَوَابْ بِاسْمِ مُلْہِمِ الصَّوَابْ

 زمین کی پیدوار پر عشر یا نصف عشر ہونے کا مدار پانی کے قیمتا یا مفت حاصل ہونے پر ہے۔جیسا کہ اکثر طور پر بارانی زمین میں کوئی خرچ اٹھانا نہیں پڑتا  تو اس میں عشر ہوتا ہے جبکہ غیر بارانی میں کوئی نہ کوئی خرچ  اور مشقت ہوتی ہے مثلا: حکومتی ٹیکس، پانی کو زمین تک لانے کے لیے کھالے کا خرچ اور اس کی صفائی وغیرہ تو اس پر نصف عشر ہوگا۔مثال کے طور پر آپ کی زمین پر چشمہ پھوٹ پڑے تو اس پر عشر ہوگا چونکہ آپ کو اس پانی کی کوئی قیمت ادا نہیں کرنی پڑی لیکن اگر آپ خود اپنی زمین میں کنواں کھودیں اور اس سے زمین کو سیراب کیا تو اس پر نصف عشر ہوگا اس لیے کہ کنواں کھودنے پرخرچ ہوا۔امداد الفتاوی میں حضرت مولانا اشرف علی تھانوی صاحب رحمہ اللہ لکھتے ہیں :"اگر آب پاشی پانی خرید کر کرتا ہے تو بیسواں حصہ پیداوار کا دے،اور اگر مفت کے پانی سے کرتا ہے تو کنویں سے آب پاشی کرنے میں بھی بیسواں حصہ دے اور نہر سے کرنے میں دسواں حصہ دے، جبکہ زمین عشری ہو یعنی کسی کافر سے نہ لی گئی ہو"(امدادالفتاوی :2/58)۔ لہذا چونکہ آپ کونہ تو کوئی قیمت ادا کرنی پڑتی ہے اور نہ ہی کوئی مشقت اٹھانا پڑتی ہے لہٰذا اگر سال کا اکثر حصہ آپ جیل کے پانی ہی سے زمین کو سیراب کرتے ہیں تو آپ پر عشر یعنی پیداوار کا دسواں حصہ نکالنا لازم ہوگا۔

حوالہ جات
قال العلامۃ عبد اللہ بن محمود الموصلی رحمہ اللہ:قال: (وما سقي بالدولاب والدالية فنصف العشر) لقوله  عليه الصلاة والسلام : «ما سقته السماء ففيه العشر وما سقي بغرب أو دالية فنصف العشر» ولأن المئونة تكثر، وله أثر في التخفيف كالسائمة والعلوفة، وإن سقي سيحا وبدالية يعتبر أكثر السنة، فإن استويا يجب نصف العشر نظرا للمالك كالسائمة.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                             (الاختيار لتعليل المختار:1/ 113)
وقال العلامۃ الحصکفی رحمہ اللہ:(و) يجب (نصفه في مسقي غرب) أي دلو كبير (ودالية) أي دولاب لكثرة المؤنة وفي كتب الشافعية أو سقاه بماء اشتراه وقواعدنا لا تأباه ولو سقى سيحا وبآلة اعتبر الغالب ولو استويا فنصفه. (الدر المختار وحاشية ابن عابدين :2/ 328)
وقال العلامۃ ابن عابدین رحمہ اللہ:(قوله: لكثرة المؤنة) علة لوجوب نصف العشر فيما ذكر (قوله: وقواعدنا لا تأباه) كذا نقله الباقاني في شرح الملتقى عن شيخه البهنسي؛ لأن العلة في العدول عن العشر إلى نصفه في مستقى غرب ودالية هي زيادة الكلفة كما علمت وهي موجودة في شراء الماء ولعلهم لم يذكروا ذلك؛ لأن المعتمد عندنا أن شراء الشرب لا يصح وقيل إن تعارفوه صح وهل يقال عدم شرائه يوجب عدم اعتباره أم لا؟ تأمل، نعم لو كان محرزا بإناء فإنه يملك فلو اشترى ماء بالقرب أو في حوض ينبغي أن يقال: بنصف العشر؛ لأن كلفته ربما تزيد على السقي بغرب أو دالية ،قوله: (اعتبر الغالب) أي أكثر السنة كما مر في السائمة والعلوفة زيلعي أي إذا أسامها في بعض السنة وعلفها في بعضها يعتبر الأكثر قوله: (ولو استويا فنصفه) كذا في القهستاني عن الاختيار؛ لأنه وقع الشك في الزيادة على النصف فلا تجب الزيادة بالشك. (رد المحتار  مع الدر المختار:2/ 328)
وقال العلامۃ ابن الھمام رحمہ اللہ:وفي الحديث «كل ما سقي من الزرع نضحا ففيه نصف العشر» . وفيما سقي بالنضح نصف العشر» ، وروى مسلم عنه ،عليه الصلاة والسلام  «فيما سقت الأنهار والغيم العشر، وفيما سقي بالسانية نصف العشر». ( فتح القدير للكمال ابن الهمام:2/ 243)
وقال العلامۃ علاء الدين السمرقندي رحمہ اللہ:وَالْخَامِس الْمُسلم إِذا أحيى الْأَرَاضِي الْميتَة بِإِذن الإِمَام وَهِي من تَوَابِع الْأَرَاضِي العشرية أَو تسقى بِمَاء الْعشْر وَهُوَ مَاء السَّمَاء وَمَاء الْعُيُون المستنبط من الْأَرَاضِي العشرية فَهِيَ عشرِيَّة .(تحفة الفقهاء :1/ 320)
وقال العلامۃ ابن نجیم رحمہ اللہ:وماء العيون والقنوات المستنبطة من مال بيت المال وماء العشر هو ماء السماء والآبار والعيون والأنهار العظام التي لا تدخل تحت الأيدي كسيحون وجيحون ودجلة والفرات والنيل لعدم إثبات يد عليها وعن أبي يوسف أنها خراجية لإمكان إثبات اليد عليها بشد السفن بعضها على بعض حتى تصير شبه القنطرة كذا في البدائع وغيرها ،والله أعلم.
                                                                                                                                                                                                                                                                (البحر الرائق شرح كنز الدقائق :2/ 258)

   محمد عثمان یوسف

     دارالافتاءجامعۃ الرشید کراچی

  3ربیع الثانی 1442ھ

واللہ سبحانہ وتعالی اعلم

مجیب

محمد عثمان یوسف

مفتیان

سیّد عابد شاہ صاحب / سعید احمد حسن صاحب