021-36880325,0321-2560445

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

ask@almuftionline.com
AlmuftiName
فَسْئَلُوْٓا اَہْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ
ALmufti12
مسجدکوراستہ بنانےکاحکم
70641وقف کے مسائلمسجد کے احکام و مسائل

سوال

کیافرماتےہیں علماء کرام ومفتیان عظام اس مسئلہ کےبارےمیں کہ ایک مدرسہ ہےجس کے درمیان میں جامع مسجدہے،اس مسجدکےسامنےطلباءکی درسگاہیں ہیں اورعقب میں طلبہ کی رہائش گاہیں ہیں۔طلبہ کواپنی رہائش گاہوں سےدرسگاہوں میں جانےکےلیےیادرسگاہوں سےرہائش گاہوں میں جانےکے لیے بسااوقات مسجدکےصحن سےگذرناپڑتاہے۔مسجدکےصحن سےباہرایک راستہ درسگاہوں سےرہائش گاہوں کیلئےاستعمال ہوسکتاہےلیکن اس راستے سےبسااوقات گذرنا مشکل ہوجاتاہے،کیونکہ وہ راستہ تنگ ہونےکےساتھ ساتھ اس کےدونوں طرف بیت الخلاءبھی ہیں جس کی وجہ سےنمازوں کےاوقات میں وہاں نمازیوں اورطلبہ کارش ہوتاہےاورنمازکےوقت کےعلاوہ بھی وہاں سےعام طورپربدبووغیرہ کی وجہ سےگذرنامشکل محسوس ہوتاہے۔

ایسی صورت میں طلبہ کےلیےمسجدکےصحن کوراستےکےطورپراستعمال کرنےکی گنجائش ہےیانہیں؟

واضح رہےکہ طلبہ مسجدکوصرف راستہ کےطورپرہی استعمال نہیں کرتےبلکہ اسی مسجد میں وہ پانچوں نمازیں باجماعت اداکرتےہیں اوربعض طلبہ ماشاءاللہ اشراق اوردیگرنوافل وغیرہ عبادات بھی اداکرنے کے لیے اسی مسجدمیں جاتےہیں۔کیااس صورت میں کوئی گنجائش ہےکہ طلبہ درسگاہوں دارالاقامہ یادارالاقامہ سے درسگاہوں میں جانےکےلیےمسجدکےصحن سےگذرجائیں یابالکل گنجائش نہیں؟

جواب باحوالہ عنایت فرمادیں تومہربانی ہوگی۔

اَلجَوَابْ بِاسْمِ مُلْہِمِ الصَّوَابْ

مسجدکوراستہ بنانایعنی اس کےکسی حصےمیں سےہوکرگذرناجائزنہیں ہے، البتہ اگرمجبوری ہواور کوئی دوسرا راستہ نہ ہوتوپھرگنجائش ہے،اورضرورت مندشخص کوبھی وہاں سےگذرنےکےلیےتحیۃ المسجد پڑھنی چاہیے، البتہ  باربارگذرنےکی صورت میں دن میں ایک بارپڑھنابھی کافی ہے۔ 

اس لیےجب بیرونی راستہ سےگذرنےمیں دشواری معلوم ہوتومسجدکااحترام ملحوظ رکھتےہوئے گذرنےکی گنجائش معلوم ہوتی ہے۔

حوالہ جات
قال الحصکفیؒ:"(جعل شيء) أي جعل الباني شيئا (من الطريق مسجدا) لضيقه ولم يضر بالمارين (جاز) لأنهما للمسلمين(كعكسه) أي كجواز عكسه وهو ما إذا جعل في المسجد ممر لتعارف أهل الأمصار في الجوامع.وجاز لكل أحد أن يمر فيه حتى الكافر إلا الجنب و الحائض والدواب زيلعي.(كما جاز جعل) الإمام (الطريق مسجدا لا عكسه) لجواز الصلاة في الطريق لا المرور في المسجد" .
وقال ابن عابدینؒ:"(قوله: كعكسه) فيه خلاف كما يأتي تحريره وهذا عند الاحتياج كما قيده في الفتح فافهم (قوله: لتعارف أهل الأمصار في الجوامع) لا نعلم ذلك في جوامعنا.نعم تعارف الناس المرور في مسجد له بابان، وقد قال في البحر وكذا يكره أن يتخذ المسجد طريقا، و أن يدخله بلا طهارة اهـ. نعم يوجد في أطراف صحن الجوامع رواقات مسقوفة للمشي فيها وقت المطر ونحوه لأجل الصلاة أو للخروج من الجامع لا لمرور المارين مطلقا كالطريق العام، و لعل هذا هو المراد فمن كان له حاجة إلى المرور في المسجد يمر في ذلك الموضع فقط ليكون بعيدا عن المصلين؛ وليكون أعظم حرمة لمحل الصلاة فتأمل".                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ( رد المحتار على الدر المختار:378/4)
"(قوله وإن جعل شيء من الطريق مسجدا صح كعكسه) ....ومعنى قوله كعكسه أنه إذا جعل في المسجد ممرا فإنه يجوز لتعارف أهل الأمصار في الجوامع وجاز لكل أحد أن يمر فيه حتى الكافر إلا الجنب والحائض والنفساء لما عرف في موضعه وليس لهم أن يدخلوا فيه الدواب.) البحر الرائق شرح كنز الدقائق:276/5)
لا يتخذ طريقا في المسجد بأن يكون له بابان فيدخل من هذا ويخرج من ذلك، كذا في التمرتاشي. ) الفتاوى الهندية : 321/5)
"وفي الخلاصة رجل يمر في المسجد ويتخذه طريقا إن كان لغير عذر لا يجوز وبعذر يجوز ثم إذا جاز يصلي كل يوم تحية المسجد مرة اهـ.
وفي القنية يعتاد المرور في الجامع يأثم ويفسق ولو دخل المسجد للمرور فلما توسطه ندم قيل يخرج من باب غير الذي قصده وقيل يصلي ثم يتخير في الخروج وقيل إن كان محدثا يخرج من حيث دخل  إعداما لما جنى". 
 (البحر الرائق شرح كنز الدقائق :38/2)

ذیشان گل بن انارگل

دارالافتاءجامعۃالرشیدکراچی

6ربیع الثانی1442ھ

واللہ سبحانہ وتعالی اعلم

مجیب

ذیشان گل بن انار گل

مفتیان

فیصل احمد صاحب / شہبازعلی صاحب