021-36880325,0321-2560445

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

ask@almuftionline.com
AlmuftiName
فَسْئَلُوْٓا اَہْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ
ALmufti12
The statement “You are haram to me”
70969طلاق کے احکامالفاظ کنایہ سے طلاق کا بیان

سوال

Question:     My sister in law had an argument with her husband. In the heat of the argument, the husband said, “You are haram to me”. Their parents (my in laws) explained this to mufti and got a fatwa that says Nikah is intact and they only had do to “rujoo”, and the husband now only have 2 Talaqs left. I am asking them to contact a reputable organization and get a fatwa in written form. But they kept saying that they had asked a mufti and they are satisfied. Please give your opinion in the matter and what should I do?

اَلجَوَابْ بِاسْمِ مُلْہِمِ الصَّوَابْ

Answer:        The statement saying that “You are haram to me” results in Talaq_e_Ba’in (irrevocable divorce), which means their Nikah has been dissolved (divorce is finalized).

So it is not permissible for a couple to make “rujoo” and have sexual intercourse or live together afterward without renovation of Nikah.

If the couple want to remarry willingly, they must make a new marriage contract in the presence of two witnesses and paying new Mahr (dowry), the renovation of  Nikah with this ex-husband can take place during the Iddah (waiting period) and after Iddah.

حوالہ جات
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 300)
والحاصل أنه لما تعورف به الطلاق صار معناه تحريم الزوجة، وتحريمها لا يكون إلا بالبائن، هذا غاية ما ظهر لي في هذا المقام...الخ
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 272)
بخلاف أنت بائن أو حرام حيث يقع...الخ
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 273)
(قوله إذا نوى) هذا القيد جار في أنت حرام على أصل المذهب، أما في الفتوى فيقع بلا نية كما يأتي في الإيلاء. اهـ. قال في البحر: والحاصل أنه إذا أضاف الحرمة أو البينونة إليها كأنت بائن أو حرام وقع من غير إضافة إليها، وإن أضاف إلى نفسه كأنا حرام أو بائن لا يقع من غير إضافة إليها...الخ
بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (3/ 187)
فالحكم الأصلي لما دون الثلاث من الواحدة البائنة، والثنتين البائنتين هو نقصان عدد الطلاق، وزوال الملك أيضا حتى لا يحل له وطؤها إلا بنكاح جديد ولا يصح ظهاره، وإيلاؤه ولا يجري اللعان بينهما ولا يجري التوارث ولا يحرم حرمة غليظة حتى يجوز له نكاحها من غير أن تتزوج بزوج آخر؛ لأن ما دون الثلاثة - وإن كان بائنا - فإنه يوجب زوال الملك لا زوال حل المحلية.
الهداية في شرح بداية المبتدي (2/ 257)
وإذا كان الطلاق بائنا دون الثلاث فله أن يتزوجها في العدة وبعد انقضائها  لأن حل المحلية باق لأن زواله معلق بالطلقة الثالثة فينعدم قبله ومنع الغير في العدة لاشتباه النسب ولا اشتباه في إطلاقه .

ناصر خان مندوخیل

دارالافتا ءجامعۃالرشید کراچی

واللہ سبحانہ وتعالی اعلم

مجیب

ناصر خان بن نذیر خان

مفتیان

سیّد عابد شاہ صاحب / محمد حسین خلیل خیل صاحب