021-36880325,0321-2560445

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

ask@almuftionline.com
AlmuftiName
فَسْئَلُوْٓا اَہْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ
ALmufti12
وراثت کی تقسیم کب سے مشروع ہے؟
78903میراث کے مسائلمیراث کے متفرق مسائل

سوال

محترم جناب مفتی صاحب!عرض یہ ہےکہ ہمارےوالدگرامی کاانتقال گزشتہ سال یکم فروری 2022 کوہوا،وراثت کی تقسیم پرچندسوال آپ کےگوش گزارہیں،تسلی بخش جواب عنایت فرماکرممنون فرمائیں۔

وراثت کی تقسیم کب سےمشروع ہے؟

اَلجَوَابْ بِاسْمِ مُلْہِمِ الصَّوَابْ

میراث کی مشروعیت سےمتعلق معارف القرآن دوسری جلد میں سورۃ النساء آیت نمبر 7۔کی تفسیر کےتحت صفحہ 309،310 میں جوتفصیل ذکرکی گئی  ہےوہ درج ذیل ہے:

رسول کریم صلی اللہ علیہ وسلم کےعہد مبارک میں ایک واقعہ پیش آیاکہ اوس بن ثابت رضی اللہ عنہ کاانتقال ہوا،دولڑکیاں،ایک نابالغ لڑکااورایک بیوی وارث چھوڑے،مگرعرب کےقدیم دستورکےمطابق ان کےدوچچازاد بھائیوں نےآکرمرحوم کےپورےمال پرقبضہ کرلیا اوراولاداوربیوی میں سےکسی کوکچھ نہ دیا،کیونکہ ان کےنزدیک عورت تومطلقا مستحق وراثت نہ سمجھی جاتی تھی،خواہ بالغ ہویانابالغ،اس لیےبیوی اوردونوں لڑکیاں تومحروم ہوگئیں،اورلڑکابوجہ نابالغ ہونےکےمحروم کردیاگیا،لہذاپورےمال کےوارث دوچچا زاد بھائی ہوگئے۔

اوس بن ثابت رضی اللہ عنہ کی بیوہ نےیہ بھی چاہاکہ چچازاد بھائی جوپورےترکہ پر قبضہ  کررہےہیں توان دونوں لڑکیوں سےشادی بھی کرلیں تاکہ ان کی فکر سےفراغت ہو،مگرانہوں نےیہ بھی قبول نہ کیا،تب اوس بن ثابت کی بیوہ نےرسول کریم صلی اللہ علیہ وسلم سےعرض کیا،اوراپنی اوراپنےبچوں کی بےکسی اورمحرومی کی شکایت کی ،اس وقت تک چونکہ قرآن میں حکیم میں آیت میراث نازل نہیں ہوئی تھی،اس لیےآنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم نےجواب دینےمیں توقف فرمایا،آپ کواطمینان تھاکہ وحی الہی کےذریعے اس ظالمانہ قانون کوضرور بدلاجائےگا،چنانچہ اسی وقت یہ آیت نازل ہوئی۔

للرجال نصیب مماترک الوالدان والاقربون وللنساء  نصیب مماترک الوالدان والاقربون  مماقل منہ او کثر نصیبامفروضا۔النساء آیت 7

اوراس کےبعد میراث کی دیگر آیتیں  نازل ہوئی جن میں مکمل حصوں کی تفصیلات ہیں۔

انہی آیات میں مذکوراحکام کےمطابق حضور اقدس صلی اللہ علیہ وسلم نےکل ترکہ کاآٹھواں حصہ بیوی کودےکرباقی سب مال مرحوم کےلڑکےاورلڑکیوں کواس طرح تقسیم کردیاکہ آس کاآدھالڑکےکوآورآدھےمیں دونوں لڑکیاں برابرکی شریک رہیں،اورچچازاد بھائی بمقابلہ اولادکےچونکہ اقرب نہ تھے،اس لیےان کومحروم کیاگیا۔

نوٹ:واضح رہےکہ فوت ہونےکےبعد میت کےمال سےشرعاچارقسم کےحقوق متعلق ہوتےہیں:

۱۔سب سےپہلےتجہیزوتکفین کاانتظام کیاجاتاہے۔

۲۔دوسرےنمبرپراگرمیت پرکسی کاقرضہ ہوتووہ اداء کیاجاتاہے۔

۳۔تیسرےنمبر پراگرمیت نےاپنےمال سے وصیت کی ہےتواس کوتہائی مال تک پوراکیاجاتاہے۔

۴۔اس کےبعدورثہ میں میراث  کےحصوں کےمطابق میراث تقسیم کی جاتی ہے۔

مذکورہ بالاحقوق کو اسی ترتیب سےپوراکرناضروری ہے،جس ترتیب سےاوپرذکرکیےگئےہیں۔

حوالہ جات
"تفسير ابن كثير" 2 / 225:
كذا رواه مسلم والنسائي، من حديث حجاج بن محمد الأعور، عن ابن جريج (1) به، ورواه الجماعةُ كُلّهم من حديث سفيان بن عُيَينة، عن محمد بن المنكدر، عن جابر (2) .
حديث آخر عن جابر في سبب نزول الآية: قال الإمام أحمد: حَدّثنا زكريا بن عدي، حدثنا عبيد الله -هو ابن عَمْرو (3) الرقيّ -عن عبد الله بن محمد بن عَقيل، عن جابر قال: جاءت امرأة سعد بن الرَّبيع إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت: يا رسول الله، هاتان ابنتا سعد بن الربيع، قُتل أبوهما معك في أحُد شهيدا، وإن عمهما أخذ مالهما، فلم يَدَعْ لهما مالا ولا يُنْكَحَان إلا ولهما مال. قال: فقال: "يَقْضِي اللَّهُ في ذلك". قال: فنزلت آية الميراث، فأرسل رسولُ الله صلى الله عليه وسلم إلى عمهما فقال: "أعْطِ ابْنَتي سعد الثلثين، وأُمُّهُمَا الثُّمُنَ، وما بقي فهو لك".
"تفسير ابن كثير"2 / 219:
وقد روى ابن مردويه من طريق ابن هراسة عن سفيان الثوري، عن عبد الله بن محمد بن عقيل، عن جابر قال: جاءت أم كجة  إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت: يا رسول الله، إن لي ابنتين، وقد مات أبوهما، وليس لهما شيء، فأنزل الله تعالى: { للرجال نصيب مما ترك الوالدان والأقربون } الآية، وسيأتي هذا الحديث عند آيتي الميراث بسياق آخر، والله أعلم۔
"روح المعاني لمحمود الألوسي" 4 / 210:
 قال إبن جبير وغيرهوروى أن أوس بن ثابت وقيل : أوس بن مالك وقيل : ثابت بن قيس وقيل : أوس بن الصامت وهو خطألأنه توفى في زمن خلافة عثمان رضي الله تعالى عنه مات وترك إبنتين وإبنا صغيرا وزوجته أم كحة وقيل : بنت كحة وقيل : أم كحلة وقيل : أم كلثوم فجاء أبناء عمه خالد أو سويد وعرفطة أو قتادة وعرفجة فأخذا ميراثه كله فقالت أمرأته لهما : تزوجا بالإبنتين وكانت بهما دمامة فأبيا فأتت رسول الله صلى الله تعالى عليه وسلم فأخبرته الخبر فقال رسول الله صلى الله تعالى عليه وسلم : ما أدري ما أقول فنزلت للرجال نصيب الآية فأرسل صلى الله تعالى عليه وسلم إلى إبني العم فقال : لا تحركا من الميراث شيئا فإنه قد أنزل علي فيه شيء أخبرت فيه أن للذكر والأنثى نصيبا ثم نزل بعد ذلك ويستفتونك في النساء إلى قوله : عليما ثم نزل يوصيكم الله في أولادكم إلى قوله : والله عليم حكيم فدعى بالميراث فأعطى المرأة الثمن وقسم ما بقى بين الأولاد للذكر مثل حظ الأنثيين ولم يعط إبني العم شيئا۔
"السراجی فی المیراث "5،6 :
الحقوق المتعلقہ بترکۃ المیت :قال علماؤنارحمہم اللہ تعالی تتعلق بترکۃ المیت حقوق اربعۃ مرتبۃ الاول یبدأبتکفینہ وتجہیزہ من غیرتبذیرولاتقتیر،ثم تقصی دیونہ من جمیع مابقی من مالہ ثم تنفذوصایاہ من ثلث مابقی بعدالدین ،ثم یقسم الباقی بین ورثتہ بالکتاب والسنۃ واجماع الامۃ ۔

محمدبن عبدالرحیم

دارالافتاءجامعۃ الرشیدکراچی

16/جمادی الثانیہ    1444ھج

واللہ سبحانہ وتعالی اعلم

مجیب

محمّد بن حضرت استاذ صاحب

مفتیان

سیّد عابد شاہ صاحب / محمد حسین خلیل خیل صاحب