021-36880325,0321-2560445

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

ask@almuftionline.com
AlmuftiName
فَسْئَلُوْٓا اَہْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ
ALmufti12
(ایجاب و قبول کا شرعی حکم)Shariah Ruling for offer and acceptance in Nikah ceremony
74351نکاح کا بیاننکاح کے منعقد ہونے اور نہ ہونے کی صورتیں

سوال

What do the scholars say about the issue that I got married to a Pakistani girl in Canada.In my marriage, apart from the bridegroom, there were two English Muslims as witnesses, they did not understand Urdu, because my fiance’s English Not good, so our offer and acceptance was in Urdu. Now the

question is, is our marriage (Nikah) valid? Because they did not understand what these people were saying. 

.Explanation:Asker said witnesses were aware that this ceremony is held for Nikah and iam marrying to this specific girl

اَلجَوَابْ بِاسْمِ مُلْہِمِ الصَّوَابْ

According to Shariah  For the validity of the marriage, it is necessary for the two witnesses to listen offer and acceptance together, but whether it is necessary to understand their meaning also or not. There are two opinions of the shariah scholars about this issue. Some scholars say that it is important for witnesses to understand that the words that are being said are for the purpose of marriage, Even though they are not aware of their exact meanings.

According to these scholars In the case of above question, since the aforesaid witnesses heard the answer and they also knew that it was a marriage ceremony and the words were being said were for the purpose of marriage, so this marriage (Nikah) is valid.

On the other hand, some shariah scholars say that it is also important to understand the exact meaning of an offer and acceptance, so according to the first opinion, the marriage is valid. However, since the second opinion is also present and the issue of marriage is also sensitive, you have to renew the marriage.

حوالہ جات
 )الفتاوى الهندية - ج :6 ، ص :421(
 "وهل يشترط فهم الشاهدين العقد ذكر في الفتاوى :أن المعتبر السماع دون الفهم حتى لو تزوج بشهادة الأعجميين جاز.قال الظهير: والظاهر أنه يشترط الفهم أيضا ، كذا في السراج الوهاج ، وهو الصحيح ، كذا في الجوهرة النيرة."
البحر الرائق شرح كنز الدقائق للنسفي - (ج 6 / ص 218)
"واختلف أيضا في فهم الشاهدين كلامهما فجزم في التبيين: بأنه لو عقد بحضرة هنديين لم يفهما كلامهما لم يجز وصححه في الجوهرة. وقال في الظهيرية: والظاهر أنه يشترط فهم أنه نكاح. واختاره في الخانية فكان هو المذهب.فالحاصل أنه يشترط سماعهما معا مع الفهم على الأصح لكن في الخلاصة: إذا تزوج امرأة بالعربية والزوج والمرأة يحسنان العربية والشهود لا يعرفون العربية اختلف المشايخ فيه،والأصح أنه ينعقد اه‍. فقد اختلف التصحيح في اشتراط الفهم."
(رد المحتار: ج 3 :، ص :25)
قوله: (فاهمين الخ) قال في البحر: جزم في التبيين بأنه لو عقدا بحضرة هنديين لم يفهما كلامهما لم يجز، وصححه في الجوهرة.
وقال في الظهيرية: والظاهر أنه يشترط فهم أنه نكاح، واختاره في الخانية فكان هو المذهب.
لكن في الخلاصة: لو يحسنان العربية فعقدا بها والشهود لا يعرفونها اختلف المشايخ فيه، والأصح أنه ينعقد ا ه.لقد اختلف التصحيح في اشتراط الفهم ا ه.
وحمل في النهر ما في الخلاصة على القول باشتراط الحضور بلا سماع ولا فهم: أي وهو خلاف الاصح كما مر.
ووفق الرحمتي بحمل القول بالاشتراط على اشتراط فهم أنه عقد نكاح والقول بعدمه على عدم اشتراط فهم معاني الالفاظ بعد فهم أن المراد عقد النكاح."

        Abrar Ahmed Siddiqui

        دارالافتا ءجامعۃالرشید کراچی

               ۴/ ۳/ ١۴۴۳ھ

واللہ سبحانہ وتعالی اعلم

مجیب

ابراراحمد بن بہاراحمد

مفتیان

سیّد عابد شاہ صاحب / محمد حسین خلیل خیل صاحب

جواب دیں

آپ کا ای میل ایڈریس شائع نہیں کیا جائے گا۔ ضروری خانوں کو * سے نشان زد کیا گیا ہے